Posted by on 17 maart 2017

Wie heeft jouw kaas gepikt?

“In principe mag iedereen dieetadviezen geven”, “Je bent gewoon een slecht betaalde pion”.  Met aandacht, interesse en verbazing lees ik  deze berichten op Nieuws voor diëtisten. Ook de commentaren hierop neem ik mee. Begrijpelijke reacties, maar het geeft ook een dubbel gevoel. Enerzijds goed dat dit soort misstanden aan de kaak worden gesteld, anderzijds wordt er regelmatig naar anderen gewezen voor de oplossing.

Vergelijk dit met the green happiness en Fajah Lourens. Ze hebben het lef om ondanks alle commotie primetime op TV te komen. Hun boeken hebben nog steeds een hoge notering en ze zijn weer met nieuwe initiatieven bezig. Het heeft ze, ondanks (of dankzij?) die (terechte) kritiek, geen windeieren gelegd. En vooral, ze rapen zichzelf na kritiek weer op en gaan door.

De veranderingen op het gebied van voeding en gezondheid gaan razendsnel. Food is hot, hip & happening! Lukt het de diëtist om onderdeel te zijn van deze veranderingen?

De hierboven beschreven situaties doet me denken aan het boek; “Wie heeft mijn kaas gepikt”. Een leuk geschreven boek over het omgaan met verandering. In dit boek wordt aangegeven dat je grofweg 2 keuzes hebt om te reageren op verandering;

  1. Reageren vanuit angst; je hoopt dat er vanzelf betere tijden komen, je klaagt over de situatie en vindt dat anderen het moeten oplossen.
  2. Reageren vanuit vertrouwen; je onderneemt, je komt in actie en neemt zelf het heft in handen en bent onderdeel van de verandering.

Als je vanuit deze wetenschap naar de recente berichten en reacties kijkt, welke manier van reageren voert dan de boventoon?

Een ander voorbeeld: “De term diëtist is beschermd”. Dat is natuurlijk geweldig! De vraag is alleen of de diëtist daar voldoende lading aan geeft waardoor dit echt waarde heeft. Voor de consument lijkt de drempel naar foodies en andere zelfbenoemde voedsel experts er nauwelijks te zijn. De consument weet deze mensen en bedrijven immers in groten getale te vinden. De drempel naar de diëtist lijkt hoger; je gaat naar de diëtist als er echt iets met je aan de hand is. In dat geval kies je voor de specialist; de diëtist. Het verschil in kwaliteit is dus gelukkig wel zichtbaar.

De consument is ondertussen de weg kwijt. De consument geeft bakken met geld uit aan alles en iedereen die een goed verhaal heeft; shakes, repen, afslankpillen, boeken etc. Blijkbaar heeft de consument wel geld over voor zijn gezondheid. Toch lees ik in de commentaren veel reacties dat de consument geen geld aan de diëtist wil uitgeven. Hoe komt het toch dat de consument blijkbaar wel geld uitgeeft aan producten en mensen die heel veel beloftes doen en niet aan de diëtist?

De diëtist heeft veel in huis. De passie en bezieling voor het vak is een goede basis om een weg te vinden binnen alle veranderingen die gaande zijn. Toch kan menig diëtist nog leren van de foodies en goeroes. Niet door het wiel zelf uitvinden, maar afkijken en het vervolgens beter doen. Het is niet nodig de kaas van je brood te laten eten.

Maar hoe dan? In mijn volgende inspiratie mail vertel ik meer over wat de diëtist kan leren van foodies en goeroes. Wil je deze mail niet missen? Meld je dan hiernaast aan.

Alonda

www.ikwilgezondondernemen.nl

Het is mijn missie om meer mensen kennis te laten maken met de kracht van voeding en leefstijl door professionals op het gebied van voeding en gezondheid te ondersteunen. Om deze reden geef ik het boek: “wie heeft mijn kaas gepikt” weg. Wil jij in aanmerking komen voor dit boek, laat dan hieronder of op facebook je gegevens achter.

Posted in: inspiratie mail

Comments

Be the first to comment.

Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*