Posted by on 28 april 2017

Koningsdag 2017, wat zag de koninklijke familie er weer stralend uit. Heerlijk toch, 1 x per jaar in de watten worden gelegd. Mensen die laten zien dat ze je waarderen en blij met je zijn. En overal feestende, dansende, zingende mensen. Daar krijg je vast veel energie van (zeker als je je 30 voelt maar 50 bent).

Is het bij jou in de praktijk ook elke dag Koningsdag? Zo’n dag waar je helemaal blij van wordt?  Gefeliciteerd, dan heb je het goed voor elkaar. Het betekend dat je de juiste keuzes hebt gemaakt; voor het werk dat je doet en voor de klanten waar je mee werkt.

Voor veel ondernemers is het alles behalve elke dag Koningsdag. Ondernemers die moeilijk klanten kunnen vinden of juist weinig leuke klanten hebben. In ieder geval krijgen ze er weinig energie van.

Hoe kan je er voor zorgen dat je elke dag een Koningsdag hebt? 4 tips;

  1. Volg je passie

    of zoals Mahatma Gandhi ooit zei: “Doe wat je leuk vindt, en je hoeft nooit meer te werken”. Hoe je je passie vindt? Ga op zoek naar jouw WHY. Simon Sinek heeft daar een mooi model voor (te lezen in mijn e-book en overal op internet). Zijn filmpje  geeft duidelijk aan ‘waarom’.

 

  1. Kies je ideale klant

    Zodra jij je WHY hebt uitgewerkt, weet je wie jouw ideale klant is. Kies voor 1 doelgroep. Natuurlijk kan je (bij wijze van spreken) zowel vrouwen in de overgang als mannen met sportblessures helpen. Het is echter de vraag of de man zich aangesproken voelt als jij je communicatie richt op hormonen en opvliegers. Durf te kiezen voor een doelgroep die het meest bij jouw passie aansluit.

 

  1. Kruip in de huid van je doelgroep.

    Wie is je klant? Stel dat dat de vrouw in de overgang is, probeer dan als het ware in haar huid te kruipen, voel wat zij voelt. Kom er achter wat haar bezig houdt en haar echte behoefte is. Dat is niet eenvoudig, maar daar zijn goede tools voor, zoals een empathy map.

 

  1. Neem afscheid van mensen die niet je ideale klant zijn.

Je kent ze wel, de mensen die je geen energie geven of zelfs het bloed onder je nagels vandaan halen. Stop er mee! Ook al heb je het geld van deze klant hard nodig. Met de opgeleverde energie kan je veel meer nieuwe en ideale klanten vinden. Afscheid nemen van een dergelijke klant is een uitdaging, zeker als je het conflict wilt vermijden. Zeg duidelijk NEE, zonder dat je de klant tegen het hoofd stoot. William Ury heeft daar een prachtig boek over geschreven: ‘De kracht van Nee’.

 

Ik wens je elke dag Koningsdag toe. En wil dat niet zo lukken, pak de telefoon, ik ondersteun je in het bereiken hiervan.

Comments

Be the first to comment.

Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*