Posted by on 7 juni 2017

Vorige keer schreef ik over verliefd worden op je klant (klik hier). Voordat je verliefd kunt worden moet je natuurlijk wel weten wie die klant is. Ken jij je klant en kan je hem of haar goed beschrijven? Of biedt jij je producten en diensten aan verschillende soorten klanten?

Met regelmaat kom ik het tegen; professionals die alles voor iedereen willen zijn. Visitekaartjes met een lijst van functienamen, websites met allerlei redenen waarom de klant bij jou moet zijn en  LinkedIn beschrijvingen die heel algemeen zijn. Jammer, want daarmee profileer je je als een soort eenheidsworst. Het is onduidelijk waarin jij je onderscheid van anderen. Waarom zou een klant voor jou kiezen en niet voor je buurvrouw?

Om succesvoller te worden in wat je doet zal je moeten kiezen. En kiezen is lastig; je weet wat je nu hebt, maar wat je gaat krijgen is nog onzeker. Mogelijk heb je het gevoel dat je iets mist als je een keuze maakt. Uit ervaring weet ik dat als je niet kiest je ook niet wordt gekozen.

5 goede redenen om voor je droomklant te kiezen

1. Om je meer te onderscheiden

Door te kiezen voor een bepaalde doelgroep of een bepaald probleem creëer je een expertstatus. Klanten komen dan naar jou toe omdat jij zoveel van dit onderwerp af weet. Jouw expertise groeit ook wanneer je meer aandacht aan dit onderwerp besteed. Daarnaast vergroot het je geloofwaardigheid. Je bent immers de expert en je spreekt daardoor een taal die je klanten ook spreken en begrijpen. Bijkomend voordeel is dat er meer naar jou wordt doorverwezen.

2. Je krijgt het leukste werk dat er bestaat

Als je kiest, kies er dan voor om te werken met mensen met wie je het allerliefste werkt; mensen die je energie geven en waarmee je een klik hebt (niet heel toevallig zijn dat heel vaak mensen die op jezelf lijken). Dat maakt je werkt meteen veel leuker. Klanten herkennen zich in jouw diensten of producten en daardoor trek jij de je droomklanten aan. Doordat je hierin groeit, leer je je droomklant steeds beter kennen en weet je ze beter te vinden; je weet bijvoorbeeld welke media ze het meest gebruiken en je weet naar welke beurzen, congressen en bijeenkomsten ze gaan. Je begrijpt ook steeds beter welk probleem je klant heeft waarvoor jij een oplossing kan bieden. Maar het belangrijkste is dat je jezelf kunt zijn. Doordat dit bij je past als een oud jas, trek je daarmee bijna als vanzelf droomklanten aan.

3. Om NEE te kunnen zeggen

Als jij kiest voor je droomklant is het makkelijker om Nee te zeggen tegen de klant waar je geen energie van krijgt. Wellicht neem je deze klant er op dit moment bij, omdat het geld oplevert en neem je de minder leuke ervaringen op de koop toe. Gelukkig zullen deze klanten uiteindelijk ook niet meer voor jou kiezen omdat ze vinden dat jij niet meer bij hen past.

4. Je investeringen leveren meer op

Als je kiest dan bespaar je geld, je gaat namelijk minder breed communiceren; alleen naar de klanten waar jij voor hebt gekozen. In sneltreinvaart leert je je klant steeds beter kennen en door het toepassen van deze informatie wordt de kans dat deze klant voor jou kiest steeds groter. Jij gaat steeds beter de taal van je klant spreken waardoor kan je je ook focussen op communicatie die inspeelt op hun specifieke behoeften.

5. Je gaat meer verdienen

Je gaat meer verdienen omdat je aan de ene kant gerichter je geld uitgeeft. Aan de andere kant omdat je een hoger tarief kan vragen voor je diensten en producten. Jij bent tenslotte de expert, jij onderscheid je van anderen en daarvoor willen droomklanten echt meer te betalen.

 

Leer je droom klant door en door kennen

En als je dan hebt gekozen, zorg dan voor een goede basis om verder te gaan. Kruip dan in de huid van je droomklant en zet de eerste stappen naar effectieve communicatie met je klant. Download hier het gratis stappenplan of schrijf je hier in voor het webinar dat ik samen met mijn collega Ivette Bakker op juli om 19.30 uur geef. Met als onderwerp “leer je droomklant door en door kennen met de Empathy map’

Ik hoop je dat je er bij bent op 4 juli!

Comments

Be the first to comment.

Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*