Posted by on 30 augustus 2017

Business plan op 1 pagina; als de waan van de dag de overhand heeft

Het woord “Business plan’ roept verschillende associaties op. Vaak negatieve associaties zoals saai, moeilijk proces, voor startende ondernemers, noodzakelijk om financiering te verkrijgen, etc. Het zijn geen associaties waarbij je denkt aan energie, innovatie en vooruitgang.

Niet alleen voor start-ups

Laat je niet voor de gek houden door te denken dat alleen start-ups een Business plan nodig hebben, juist als je al een tijdje ondernemer bent is het essentieel om zo’n plan te maken.

Of je je business nu wilt laten groeien of je huidige succes status wilt vasthouden, een smart Business plan helpt je het juiste pad te vinden of te houden. Het ondersteunt je gezond te ondernemen door helder en duidelijk keuzes te maken.

Waan van de dag

Kan jij het je veroorloven om geen Business plan te maken? Laat je de plannenmakerij over aan de grote bedrijven en start ups en laat je jouw business over aan de waan van de dag of je ‘gut feel’? Of wil je je activiteiten goed plannen en je prioriteiten proactief managen? Veel ondernemers lopen  helaas de kans mis om zichzelf een beetje beter te managen.

If you fail to plan, you plan to fail

(Benjamin Franklin)

Ervaar wat een smart Business plan voor je kan betekenen

Een Business plan maken doe je in eerste instantie voor jezelf, niet voor investeerders of voor anderen. Als ervaren ondernemer wil je echter niet weer aan de slag met standaard templates met meerdere pagina’s. Je wilt een plan dat jou ondersteunt om:

  • Groei vorm te geven. Door het inplannen en managen van je activiteiten, stuur je veel bewuster op de gewenste uitkomsten en daarmee de groei van je bedrijf. Het denkproces alleen al vormt een belangrijke bijdrage aan de bewustwording en verandering.
  • Prioriteiten en verantwoordelijkheden te managen. Zorg dat je de energie van jezelf en die van anderen op de juiste manier inzet door te focussen op sterktes. Doe wat in lijn is met je lange(re) termijn doelstelling. En maak dus bewust een keuze om een aantal dingen niet te doen.
  • Voortgang bij te houden en dus ook bij te sturen als het nodig is. Dat is alleen mogelijk als je meetpunten definieert die jouw bedrijf op koers houden.
  • Duidelijk te communiceren wat je doet. Werknemers, investeerders, familie en vrienden, het wordt veel makkelijker om jouw visie duidelijk te maken en de weg om daar te komen uit te leggen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is.

 

Business plan op 1 pagina

Maak alsjeblieft geen dikke boekwerken met wollige teksten! Dat is nergens voor nodig. Die belanden inderdaad in de welbekende onderste bureaulade of achter in de kast.

Maak een business plan op 1 pagina. Een praktisch plan waarbij je stap voor stap vanuit je doelstelling naar concrete acties toewerkt. Je trechtert de lange(re) termijn naar de korte termijn op 1 pagina. Dat geeft energie, juist doordat je het snel concreet maakt.

Heb jij een Business plan nodig?

Misschien heb je de conclusie al getrokken na het lezen van dit artikel. Als dat niet het geval is doe dan hier de test of het voor jou slim is om een Business plan op 1 pagina te maken.

Comments

Be the first to comment.

Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*